Referenties en inspiratiebronnen
Onze bedrijven lijden aan individualisme
COLLECTIEVE PRESTATIES DIE BOVEN DE INDIVIDUELE PRESTATIES UITGAAN
Met zowel de stok als de wortel houden veel bedrijven vast aan een prestatiemanagementproces dat geworteld is in individualisme en in de starheid van de financiële boekhouding. Wat als we talent zouden waarderen die in dienst staat van het gemeenschappelijke project?

Meetingitis, een geneesbare ziekte
DE ENERGIE VAN VERGADERINGEN, DE POLSSLAG VAN DE COLLECTIEVE PRESTATIES VAN DE ORGANISATIE
De energie die in vergaderingen circuleert is een indicatie van collectieve prestaties. Hoe komt het dan dat vergaderingen vaak worden ervaren als een pijnlijke en ongeneeslijke ziekte?
Stop met werven, neem aan!
HET TALENT DAT OP ZOEK NAAR DE JUISTE OMGEVING VOOR ONTWIKKELING IS
Het talent, dat unieke ding dat de ene persoon beter doet dan de andere, zoekt de omgeving waarin het tot bloei kan komen. Het is dus het talent dat zijn bedrijf werft. Laten we ons bij de aanwerving concentreren op dialoog, authenticiteit en evenwicht in plaats van op sollicitatiegesprekken, screening en machtsstrijd.
We hebben de verkeerde leider!
LEIDERSCHAP, DE UITDAGING VAN HET COLLECTIEVE
Wij verwachten dat de leider een perfect ideaal is: besluitvormer, voorbeeldig, inspirerend, strateeg en organisator. Wat als we deze leidersgod, die een cultuur van ego en individualisme in stand houdt, vergeten en de kracht van het collectief aanboren?
Silo’s, die relationele kloven
OM DE VERTICALITEIT VAN ORGANISATIES TE BESTRIJDEN, LATEN WE ONS RICHTEN OP MENSELIJKE RELATIES
In kleine of grote bedrijven, verhinderen relationele silo's ons om samen te werken zoals het hoort en verdringen ze het gemeenschappelijke project naar de achtergrond. Soms wordt dit beschouwd als een last voor de goede werking van het bedrijf, maar laten we menselijke relaties centraal stellen in organisaties om innovatieve bedrijven op te bouwen.
deze VUCA-duivel
WE NOEMEN ONSZELF AGILE? LAAT ONS AGILE LEVEN
De term VUCA ligt op ieders lippen, als een duivel die uit de doos barst waarin hij zorgvuldig was opgesloten. Welke strategieën moeten wij vandaag aannemen in het licht van volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit? We blijven verankerd in de controle om onze omgeving te beheersen. Laten we ons natuurlijk aanpassingsvermogen cultiveren.
Verkenning in Datagonië
DE DECODERING VAN ONS GEDRAG DOOR ONZE TOOLS, GEBASEERD OP KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE
Werknemerservaring, employer branding, retentie en loyaliteit, aantrekkelijkheid, Employee Net Promoter Score ... Human Resources neemt geleidelijk de taal en technieken van marketing over. Het gebruik van gegevens over klantgedrag en kunstmatige intelligentie heeft voor een revolutie in marketing gezorgd. Zal het gebruik van gegevens over het gedrag van werknemers binnen het bedrijf ook fundamentele gevolgen hebben voor de wijze waarop hun behoeften worden aangepakt? Met welke bedoelingen?
Een storm waait door onze bedrijven
TUSSEN MIDDELEN EN TALENT: OP ZOEK NAAR EEN NIEUW EVENWICHT
Binnen bedrijven is er nog nooit zoveel gesproken over zingeving en betrokkenheid. Het staat bovenaan de agenda van elke organisatie. Paradoxaal genoeg hebben we nog nooit zoveel vertrekkers, burn-outs, langdurige ziekten en zingevingsvragen gezien. Talent drukt de agenda, tot groot verdriet van bedrijven. De COVID-crisis heeft de projectie van bedrijven naar de 21e eeuw versneld en nieuwe mogelijkheden geopend.
Het gevoel erbij te horen, waarom, voor wie?
NIEUWE BENCHMARKS BEPALEN
Door te praten over de zoektocht naar betekenis, zouden sommige mensen het bijna abnormaal vinden om geen crisis te hebben. In de relatie met het bedrijf, het gevoel erbij te horen, het delen van gemeenschappelijke waarden, identificatie, trots, bijdrage. Is dit een universele behoefte aan bevredigend werk of een noodzaak om opnieuw gemeenschappelijke benchmarks te bepalen?