Referenties en inspiratiebronnen
Bedrijfswaarde creëren zonder bronnen uit te putten?
HET ONVOLMAAKTE BEDRIJF DURFT DE MYTHE VAN ABSOLUTE PRESTATIES TE ONTKRACHTEN
Sportwedstrijden zijn een eerbetoon aan hyperprestaties. Binnen onze bedrijven dienen sportatleten als rolmodel om managementteams te inspireren. Ze passen de technieken en recepten van sportprestaties toe om bedrijfsatleten te vormen: doelstelling, prestatie, effectiviteit, efficiëntie, optimalisatie zijn de sleutelwoorden.
Maar tegen welke prijs? Onze organisaties kunnen, net als deze atleten wier hyperprestaties vluchtig zijn, niet voortdurend onder druk worden gezet om optimaal te blijven zonder op de lange termijn op te branden. Laten we het idee van het onvolmaakte bedrijf durven onderzoeken, dat waarde creëert zonder zijn middelen uit te putten.
Talentenoorlog, een vals goed idee
BEDRIJVEN ZIJN GEEN EIGENAAR VAN "HUN" TALENTEN
In een maatschappij met een omgekeerde demografische piramide, versnellende technologie en waar de jongere generaties (en meer) hun relatie tot werk grondig veranderen, is het tekort aan en de veroudering van talent een grote zorg voor veel bedrijven. Ze zijn slecht uitgerust en hebben het begrip 'talentenoorlog' razendsnel opgepikt om hun territorium beter te beschermen.
Wat als we onze strategie zouden veranderen? Net als bij andere soorten hulpbronnen blijken het poolen van resources en de sharing economy echte strategieën te zijn om een veerkrachtige, vooruitstrevende economie op te bouwen die waarde creëert voor alle partijen. Hoe komt het dan dat de meerderheid van HR zich blijft richten op het bezitten van talent in plaats van het te benutten en te delen?
De cultuur van autonomie, van HOE tot WAAROM
BOVEN DE REGELS, DE GEEST VAN DE REGEL
Hoeveel werknemers hebben niet wel eens gevloekt over opgelegde regels of beslissingen waarvoor niemand verantwoordelijk is en waarachter sommigen zich verschuilen? Deze beslissingen, reacties of houdingen blijken absurd en ongeschikt voor de situatie, wat leidt tot terugtrekking en verlies van verantwoordelijkheid aan de kant van de werknemer.
De tijd is voorbij dat werknemers hun activiteiten uitvoerden in overeenstemming met procedures en normen, op basis van een bevel of instructie. In het licht van het nieuwe economische en maatschappelijke verhaal moet HR een cultuur van autonomie, kritisch denken en innovatie bevorderen en belichamen. Een cultuur die lokale besluitvorming aanmoedigt in dienst van het gemeenschappelijke project.
Te beginnen met HR-processen.
Durf vertrouwen !
VERTROUWEN, DE VOEDINGSBODEM DIE DUURZAME COLLECTIEVE PRESTATIES VOEDT EN STIMULEERT
Bijna alle leiders worden beoordeeld op hun financiële resultaten. Slechts weinigen worden beoordeeld op hun vermogen om een klimaat van vertrouwen te ontwikkelen.
Als katalysator voor collectieve energie is vertrouwen de sleutel tot voortreffelijkheid omdat het een opwaartse spiraal van verbetering creëert. Door dit klimaat van vertrouwen te ontwikkelen, zal iedereen zich veilig voelen om authentiek, innovatief en ondernemend te zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de leider om vertrouwen als kernwaarde in organisaties te cultiveren: vertrouwen in zichzelf, vertrouwen in anderen, vertrouwen in het project.
Onze bedrijven lijden aan individualisme
COLLECTIEVE PRESTATIES DIE BOVEN DE INDIVIDUELE PRESTATIES UITGAAN
Met zowel de stok als de wortel houden veel bedrijven vast aan een prestatiemanagementproces dat geworteld is in individualisme en in de starheid van de financiële boekhouding. Wat als we talent zouden waarderen die in dienst staat van het gemeenschappelijke project?
Meetingitis, een geneesbare ziekte
DE ENERGIE VAN VERGADERINGEN, DE POLSSLAG VAN DE COLLECTIEVE PRESTATIES VAN DE ORGANISATIE
De energie die in vergaderingen circuleert is een indicatie van collectieve prestaties. Hoe komt het dan dat vergaderingen vaak worden ervaren als een pijnlijke en ongeneeslijke ziekte?
Stop met werven, neem aan!
HET TALENT DAT OP ZOEK NAAR DE JUISTE OMGEVING VOOR ONTWIKKELING IS
Het talent, dat unieke ding dat de ene persoon beter doet dan de andere, zoekt de omgeving waarin het tot bloei kan komen. Het is dus het talent dat zijn bedrijf werft. Laten we ons bij de aanwerving concentreren op dialoog, authenticiteit en evenwicht in plaats van op sollicitatiegesprekken, screening en machtsstrijd.
We hebben de verkeerde leider!
LEIDERSCHAP, DE UITDAGING VAN HET COLLECTIEVE
Wij verwachten dat de leider een perfect ideaal is: besluitvormer, voorbeeldig, inspirerend, strateeg en organisator. Wat als we deze leidersgod, die een cultuur van ego en individualisme in stand houdt, vergeten en de kracht van het collectief aanboren?
Silo’s, die relationele kloven
OM DE VERTICALITEIT VAN ORGANISATIES TE BESTRIJDEN, LATEN WE ONS RICHTEN OP MENSELIJKE RELATIES
In kleine of grote bedrijven, verhinderen relationele silo's ons om samen te werken zoals het hoort en verdringen ze het gemeenschappelijke project naar de achtergrond. Soms wordt dit beschouwd als een last voor de goede werking van het bedrijf, maar laten we menselijke relaties centraal stellen in organisaties om innovatieve bedrijven op te bouwen.
deze VUCA-duivel
WE NOEMEN ONSZELF AGILE? LAAT ONS AGILE LEVEN
De term VUCA ligt op ieders lippen, als een duivel die uit de doos barst waarin hij zorgvuldig was opgesloten. Welke strategieën moeten wij vandaag aannemen in het licht van volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit? We blijven verankerd in de controle om onze omgeving te beheersen. Laten we ons natuurlijk aanpassingsvermogen cultiveren.
Verkenning in Datagonië
DE DECODERING VAN ONS GEDRAG DOOR ONZE TOOLS, GEBASEERD OP KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE
Werknemerservaring, employer branding, retentie en loyaliteit, aantrekkelijkheid, Employee Net Promoter Score ... Human Resources neemt geleidelijk de taal en technieken van marketing over. Het gebruik van gegevens over klantgedrag en kunstmatige intelligentie heeft voor een revolutie in marketing gezorgd. Zal het gebruik van gegevens over het gedrag van werknemers binnen het bedrijf ook fundamentele gevolgen hebben voor de wijze waarop hun behoeften worden aangepakt? Met welke bedoelingen?
Een storm waait door onze bedrijven
TUSSEN MIDDELEN EN TALENT: OP ZOEK NAAR EEN NIEUW EVENWICHT
Binnen bedrijven is er nog nooit zoveel gesproken over zingeving en betrokkenheid. Het staat bovenaan de agenda van elke organisatie. Paradoxaal genoeg hebben we nog nooit zoveel vertrekkers, burn-outs, langdurige ziekten en zingevingsvragen gezien. Talent drukt de agenda, tot groot verdriet van bedrijven. De COVID-crisis heeft de projectie van bedrijven naar de 21e eeuw versneld en nieuwe mogelijkheden geopend.
Het gevoel erbij te horen, waarom, voor wie?
NIEUWE BENCHMARKS BEPALEN
Door te praten over de zoektocht naar betekenis, zouden sommige mensen het bijna abnormaal vinden om geen crisis te hebben. In de relatie met het bedrijf, het gevoel erbij te horen, het delen van gemeenschappelijke waarden, identificatie, trots, bijdrage. Is dit een universele behoefte aan bevredigend werk of een noodzaak om opnieuw gemeenschappelijke benchmarks te bepalen?