Stop met werven, neem aan!

HET TALENT DAT OP ZOEK NAAR DE JUISTE OMGEVING VOOR ONTWIKKELING IS

Het talent, dat unieke ding dat de ene persoon beter doet dan de andere, zoekt de omgeving waarin het tot bloei kan komen. Het is dus het talent dat zijn bedrijf werft. Laten we ons bij de aanwerving concentreren op dialoog, authenticiteit en evenwicht in plaats van op sollicitatiegesprekken, screening en machtsstrijd.

 

Middel of persoon?

Waarom is werving in een tijdperk van netwerkplatforms nog steeds een pijnpunt voor de meeste bedrijven? Voor een schijnbaar eenvoudig probleem: organisaties hebben vaardigheden nodig om hun ambities te verwezenlijken. Zij creëren rollen en zoeken de juiste profielen om die rollen te vervullen. Hier worden de dingen ingewikkeld. De manager wordt niet geconfronteerd met een middel, maar met een persoon: past hij of zij in de bedrijfscultuur, draagt hij of zij het kostuum, voldoet hij of zij aan de verwachtingen en houdt hij of zij zich aan het gemeenschappelijke project?

Het traditionele bedrijf denkt aan WAT (de middelen) en vergeet WIE (de persoon). Waar zijn ze echt naar op zoek? Kopen ze een competente middel of willen ze een talent betrekken bij de realisatie van een gemeenschappelijk project, dat met het bedrijf mee zal evolueren? Sommige kandidaten bieden hun vaardigheden aan, maar willen zich niet binden aan een project. Anderen willen bijdragen aan een collectief project, zich identificeren met een cultuur en waarden. Weer anderen zijn op zoek naar zekerheid en comfort, waarbij stabiliteit gegarandeerd is.

Naast vaardigheden is het het talent, dat unieke ding dat de persoon beter doet dan anderen, dat gezocht wordt.

Naar een nieuw evenwicht in de machtsverhoudingen

De veroudering van vaardigheden gaat razendsnel, het machtsevenwicht neigt naar omkering. Dit talent zoekt de omgeving waarin het zich het best kan uiten. Het is dus het talent dat zijn bedrijf werft. Als veel bedrijven zich hiervan bewust zijn, hoe komt het dan dat wervingsprocessen nog steeds zijn afgestemd op de vaardigheidsbehoeften van het bedrijf, terwijl het talent en zijn behoeften worden vergeten? De aanpak is nog steeds gericht op interviews en persoonlijkheidstestbatterijen, die eenrichtingsvragen zijn. Het proces blijft hopeloos asymmetrisch. Wanneer komt de persoonlijkheidstest van het bedrijf?

Meer dan verleiding, authenticiteit

Om de concurrentie en de schaarste aan middelen het hoofd te bieden, ontwikkelen bedrijven verleidingsstrategieën. Maar is er genoeg ruimte voor authenticiteit te midden van dit spel van verleiding? Door te willen verleiden, door verleid te worden, dreigen we de dialoog en de authenticiteit te vergeten. De “spookkandidaten” die vanaf de eerste dagen weg willen lopen, zijn niet langer zeldzaam: het project dat zij ontdekken wanneer zij door de deur van het bedrijf lopen, is niet het project dat hun werd verkocht. Of dat ze dachten dat ze …. kochten.

Wat als we gewoon de maskers aan beide kanten laten vallen? Laten we een proces opzetten waarbij de woorden dialoog, authenticiteit en evenwicht in de plaats komen van interviews, screening en machtsstrijd. Laten we de tijd nemen om de respectieve projecten te ontmoeten. Laten we het risico nemen de klanten bij dit proces te betrekken, want zij zijn de reden van het project. Laten we het hebben over cultuur, waarden en projecten. Laten we het team durven ontmoeten, want een teamlid aannemen is voldoen aan een collectieve behoefte, het resultaat van een co-creatie van het ecosysteem, inclusief de kandidaat.

Om door talent te worden aangetrokken, hebben bedrijven een meer inspirerend doel nodig dan groei. Minder dan 10% van de werknemers zegt echt betrokken te zijn bij hun werk. Laten we stoppen met het werven van middelen, laten we talent aannemen!

Referenties

Meer inspiratie

Een storm waait door onze bedrijven
Bedrijfswaarde creëren zonder bronnen uit te putten?

Bedrijfswaarde creëren zonder bronnen uit te putten?

HET ONVOLMAAKTE BEDRIJF DURFT DE MYTHE VAN ABSOLUTE PRESTATIES TE ONTKRACHTEN

Sportwedstrijden zijn een eerbetoon aan hyperprestaties. Binnen onze bedrijven dienen sportatleten als rolmodel om managementteams te inspireren. Ze passen de technieken en recepten van sportprestaties toe om bedrijfsatleten te vormen: doelstelling, prestatie, effectiviteit, efficiëntie, optimalisatie zijn de sleutelwoorden.

Maar tegen welke prijs? Onze organisaties kunnen, net als deze atleten wier hyperprestaties vluchtig zijn, niet voortdurend onder druk worden gezet om optimaal te blijven zonder op de lange termijn op te branden. Laten we het idee van het onvolmaakte bedrijf durven onderzoeken, dat waarde creëert zonder zijn middelen uit te putten.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
Talentenoorlog, een vals goed idee

Talentenoorlog, een vals goed idee

BEDRIJVEN ZIJN GEEN EIGENAAR VAN "HUN" TALENTEN

In een maatschappij met een omgekeerde demografische piramide, versnellende technologie en waar de jongere generaties (en meer) hun relatie tot werk grondig veranderen, is het tekort aan en de veroudering van talent een grote zorg voor veel bedrijven. Ze zijn slecht uitgerust en hebben het begrip 'talentenoorlog' razendsnel opgepikt om hun territorium beter te beschermen.

Wat als we onze strategie zouden veranderen? Net als bij andere soorten hulpbronnen blijken het poolen van resources en de sharing economy echte strategieën te zijn om een veerkrachtige, vooruitstrevende economie op te bouwen die waarde creëert voor alle partijen. Hoe komt het dan dat de meerderheid van HR zich blijft richten op het bezitten van talent in plaats van het te benutten en te delen?

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
De cultuur van autonomie, van HOE tot WAAROM

De cultuur van autonomie, van HOE tot WAAROM

BOVEN DE REGELS, DE GEEST VAN DE REGEL

Hoeveel werknemers hebben niet wel eens gevloekt over opgelegde regels of beslissingen waarvoor niemand verantwoordelijk is en waarachter sommigen zich verschuilen? Deze beslissingen, reacties of houdingen blijken absurd en ongeschikt voor de situatie, wat leidt tot terugtrekking en verlies van verantwoordelijkheid aan de kant van de werknemer.

De tijd is voorbij dat werknemers hun activiteiten uitvoerden in overeenstemming met procedures en normen, op basis van een bevel of instructie. In het licht van het nieuwe economische en maatschappelijke verhaal moet HR een cultuur van autonomie, kritisch denken en innovatie bevorderen en belichamen. Een cultuur die lokale besluitvorming aanmoedigt in dienst van het gemeenschappelijke project.

Te beginnen met HR-processen.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
Durf vertrouwen !

Durf vertrouwen !

VERTROUWEN, DE VOEDINGSBODEM DIE DUURZAME COLLECTIEVE PRESTATIES VOEDT EN STIMULEERT

Bijna alle leiders worden beoordeeld op hun financiële resultaten. Slechts weinigen worden beoordeeld op hun vermogen om een klimaat van vertrouwen te ontwikkelen.

Als katalysator voor collectieve energie is vertrouwen de sleutel tot voortreffelijkheid omdat het een opwaartse spiraal van verbetering creëert. Door dit klimaat van vertrouwen te ontwikkelen, zal iedereen zich veilig voelen om authentiek, innovatief en ondernemend te zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de leider om vertrouwen als kernwaarde in organisaties te cultiveren: vertrouwen in zichzelf, vertrouwen in anderen, vertrouwen in het project.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
Silo’s, die relationele kloven

Silo’s, die relationele kloven

OM DE VERTICALITEIT VAN ORGANISATIES TE BESTRIJDEN, LATEN WE ONS RICHTEN OP MENSELIJKE RELATIES

In kleine of grote bedrijven, verhinderen relationele silo's ons om samen te werken zoals het hoort en verdringen ze het gemeenschappelijke project naar de achtergrond. Soms wordt dit beschouwd als een last voor de goede werking van het bedrijf, maar laten we menselijke relaties centraal stellen in organisaties om innovatieve bedrijven op te bouwen.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
deze VUCA-duivel

deze VUCA-duivel

WE NOEMEN ONSZELF AGILE? LAAT ONS AGILE LEVEN

De term VUCA ligt op ieders lippen, als een duivel die uit de doos barst waarin hij zorgvuldig was opgesloten. Welke strategieën moeten wij vandaag aannemen in het licht van volatiliteit, onzekerheid, complexiteit en ambiguïteit? We blijven verankerd in de controle om onze omgeving te beheersen. Laten we ons natuurlijk aanpassingsvermogen cultiveren.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
Een storm waait door onze bedrijven

Een storm waait door onze bedrijven

TUSSEN MIDDELEN EN TALENT: OP ZOEK NAAR EEN NIEUW EVENWICHT

Binnen bedrijven is er nog nooit zoveel gesproken over zingeving en betrokkenheid. Het staat bovenaan de agenda van elke organisatie. Paradoxaal genoeg hebben we nog nooit zoveel vertrekkers, burn-outs, langdurige ziekten en zingevingsvragen gezien. Talent drukt de agenda, tot groot verdriet van bedrijven. De COVID-crisis heeft de projectie van bedrijven naar de 21e eeuw versneld en nieuwe mogelijkheden geopend.

Lees meer

Laboratorium en verkenning
Het gevoel erbij te horen, waarom, voor wie?

Het gevoel erbij te horen, waarom, voor wie?

NIEUWE BENCHMARKS BEPALEN

Door te praten over de zoektocht naar betekenis, zouden sommige mensen het bijna abnormaal vinden om geen crisis te hebben. In de relatie met het bedrijf, het gevoel erbij te horen, het delen van gemeenschappelijke waarden, identificatie, trots, bijdrage. Is dit een universele behoefte aan bevredigend werk of een noodzaak om opnieuw gemeenschappelijke benchmarks te bepalen?

Lees meer