Het gevoel erbij te horen, waarom, voor wie?

NIEUWE BENCHMARKS BEPALEN

Door te praten over de zoektocht naar betekenis, zouden sommige mensen het bijna abnormaal vinden om geen crisis te hebben. In de relatie met het bedrijf, het gevoel erbij te horen, het delen van gemeenschappelijke waarden, identificatie, trots, bijdrage. Is dit een universele behoefte aan bevredigend werk of een noodzaak om opnieuw gemeenschappelijke benchmarks te bepalen?

In deze HR Stay Tuned podcast met Amélie onderzoeken we het gevoel erbij te horen, de behoefte om bij te dragen, de veranderingen in ruimte en tijd, en de verstoring van de relaties tussen bedrijven en werknemers.

Een pretentieloze uitwisseling van ideeën.

 

Als ik geen betekenis zoek, is dat dan normaal?

Sommigen vinden hun motivatie in het verdienen van hun brood, anderen in de liefde voor goed uitgevoerd werk, en weer anderen in een dorst naar leren en persoonlijke verrijking. Sommigen vinden hun motivatie in het verdienen van hun brood, anderen in de liefde voor goed uitgevoerd werk, en weer anderen in een dorst naar leren en persoonlijke verrijking. Als het belang van zingeving op ieders lippen ligt, is het dan absoluut noodzakelijk om een antwoord te vinden op de vraag naar zingeving om te kunnen bloeien op het werk? Wij zien dat de traditionele patronen van de relatie werknemer-bedrijf uiteenvallen: jongere en rijpere generaties ontwikkelen hun freelance activiteiten en dragen bij zonder zich vast te leggen op een langdurige relatie. Sommigen beginnen hun eigen projecten, in overeenstemming met hun persoonlijke aspiraties. Velen eisen de mogelijkheid om op afstand te werken en pleiten voor concentratie en efficiëntie. Terwijl anderen een strikte scheiding tussen werk en privé opleggen om hun welzijn te bewaren.

Deze trends worden gedreven door de onderliggende waarden van autonomie, ondernemerschap en welzijn.

Tegelijkertijd zijn teamwerk, diversiteit en de kracht van het collectief nog nooit zo hoog gewaardeerd in projecten die creativiteit en innovatie vereisen. Collectief werken aan een gemeenschappelijke ambitie is een drijfveer voor veel werknemers, gedreven door het plezier van relaties, het gevoel bij te dragen en het verlangen om een impact te hebben.

Op zoek naar nieuwe benchmarks binnen bedrijven

In de nasleep van de COVID-crisis, vertrekkers, langdurig zieken, moeilijkheden om opnieuw een teamdynamiek te creëren en het werk zin te geven: bedrijven herzien hun kopij. Ze zijn op zoek naar een winnende formule. In antwoord op de zoektocht naar betekenis is de huidige trend om opnieuw referentiepunten vast te stellen door te kijken naar de bestaansreden en de waarden, teneinde talent met een engagement op lange termijn aan te trekken.

We zijn gewoon getuige van een nieuw evenwicht in de relatie tussen bedrijf en werknemer. De contractuele band en de machtsverhouding of soms zelfs de paternalistische relatie die de onderneming en haar werknemer vroeger verenigden, verbreken. Om hun werknemers te verleiden tot een duurzame relatie gaan bedrijven meer in de richting van een emotionele band. Dit is een echte hoofdpijn wanneer informele contactmomenten zeldzaam worden.

Enerzijds een gevoel van verbondenheid creëren door gedeelde waarden en een gemeenschappelijk project. Anderzijds moet elke groep de ruimte/tijd-formule kunnen bepalen die is aangepast aan het gemeenschappelijke project, met inachtneming van de individuele behoeften. Dit is de vergelijking die elk bedrijf probeert te beantwoorden.

Referenties

Meer inspiratie

Een storm waait door onze bedrijven
Stop met werven, neem aan!

Stop met werven, neem aan!

HET TALENT DAT OP ZOEK NAAR DE JUISTE OMGEVING VOOR ONTWIKKELING IS

Het talent, dat unieke ding dat de ene persoon beter doet dan de andere, zoekt de omgeving waarin het tot bloei kan komen. Het is dus het talent dat zijn bedrijf werft. Laten we ons bij de aanwerving concentreren op dialoog, authenticiteit en evenwicht in plaats van op sollicitatiegesprekken, screening en machtsstrijd.

Lees meer

Een storm waait door onze bedrijven
Silo’s, die relationele kloven

Silo’s, die relationele kloven

OM DE VERTICALITEIT VAN ORGANISATIES TE BESTRIJDEN, LATEN WE ONS RICHTEN OP MENSELIJKE RELATIES

In kleine of grote bedrijven, verhinderen relationele silo's ons om samen te werken zoals het hoort en verdringen ze het gemeenschappelijke project naar de achtergrond. Soms wordt dit beschouwd als een last voor de goede werking van het bedrijf, maar laten we menselijke relaties centraal stellen in organisaties om innovatieve bedrijven op te bouwen.

Lees meer

Laboratorium en verkenning
Verkenning in Datagonië

Verkenning in Datagonië

DE DECODERING VAN ONS GEDRAG DOOR ONZE TOOLS, GEBASEERD OP KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE

Werknemerservaring, employer branding, retentie en loyaliteit, aantrekkelijkheid, Employee Net Promoter Score ... Human Resources neemt geleidelijk de taal en technieken van marketing over. Het gebruik van gegevens over klantgedrag en kunstmatige intelligentie heeft voor een revolutie in marketing gezorgd. Zal het gebruik van gegevens over het gedrag van werknemers binnen het bedrijf ook fundamentele gevolgen hebben voor de wijze waarop hun behoeften worden aangepakt? Met welke bedoelingen?

Lees meer